ایمیل مارکتینگ
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست؟ بازاریابی ایمیل در مقایسه با دیگر روش های بازاریابی چه مزایا و معایبی دارد؟ میزان تاثیر طراحی ایمیل تبلیغاتی در جذب مشتری چقدر است؟ شاید یکی از اولین سرویسهایی که در بستر اینترنت عرضه شد ایمیل بود اصلا کسانی که اینترنت را ایجاد کردند و این شبکه را به وجود آوردند بیش از هر چیز هدفشان این بود که این شبکه وسیلهای برای ارتباطات و پیامرسانی باشد، بعدا بود که همه فهمیدند برای خیلی از کارهای دیگر میتوان از آن استفاده کرد و نسلهای مختلف وب بهوجود آمد تا به امروز رسیده است.
سرویسهای ایمیل در اوایل این همه امکانات نداشت که امروز دارد و فقط میشد با آن متن فرستاد و بعدا فایلهای خیلی کمحجم هم میشد با آن ارسال کرد، الآن هم سرویسهای ایمیل هنوز محدودیت ارسال فایل در قالب ایمیل را دارند و نمیتوان فایلی بیش از ۲۵مگابیت با آنها ارسال کرد البته با سرویسهای ذخیرهساز ابری که این روزها در بستر اینترنت در دسترس این مشکل هم حل شده است.
سرویس ایمیل یاهو، اولین آشنایی اکثر ما ایرانیها با ایمیل بود البته آن را هم برای اینکه ایمیل داشته باشیم نمیساختیم، برای اینکه وارد یاهو مسنجر شویم نیاز بود که اکانت یاهو داشته باشیم و وقتی اکانت یاهو میساختیم ایمیل هم روی آن تقدیممان میشد.
تا مدتها هم از آن ایمیل یاهو نمیکردیم تا اینکه گوگل با سرویس ایمیل محبوبش جیمیل وارد عرصه شد و خیلیها از یاهو به جیمیل کوچ کردند، شرکت مایکروسافت هم همین وسط هاتمیل را خرید و بهعنوان سرویس ایمیل مایکروسافت ارائه کرد ولی خب مایکروسافت تا به امروز هیچ وقت نتوانسته در عرصه وب در هیچ حوزهای به رهبر بازار تبدیل شود در این زمینه هم موفق نبود و امروز جیمیل به خاطر سهولت و همچنین امکانات متنوع گوگل پیشتاز این میدان است.
الآن هم هنوز هستند افرادی که وقتی میگویی: «آدرس ایمیلت رو بده!» میگویند: «ایمیل ندارم جیمیل دارم.»، این دسته بعد از یک عمر هنوز فکر میکنند ایمیل که یک سرویس اینترنتی است همان یاهومیل است و جیمیل هم یک سرویس جداست، در صورتی که با این افراد برخورد کردید و سرتان را به دیوار کوبیدید مطمئن باشید که هیچ کس فکر نمیکند که شما دیوانهاید.
استفاده از ایمیل به عنوان یک ابزار تبلیغاتی یک روش قدیمی است و نکته جالب این است که در دنیا ارسال ایمیل تبلیغاتی یکی از ابزارهای تبلیغاتی است که بیشترین نرخ بازگشت سرمایهای که برایش هزینه میشود را دارد، هرچند که ارسال ایمیل انبوه بدون هدف و فلهای تقریبا در دنیا به فراموشی سپرده شده و برندها و کسبوکارها سعی میکنند که ایمیلهای هدفمند ارسال کنند.
یکی از اصلیترین فعالیتهایی که میتوان از کاربران یک سایت گرفت این است که از آنها ایمیلشان را بگیرید، در خبرنامه ایمیلی سایتتان عضوشان کنید و البته به دور از اسپم کردن و مزاحم شدنهای راهبهراه به صورت منظم برایشان ایمیل ارسال کنید، خوشبختانه سرویسهای ایمیل و در راسشان جیمیل هم برای اینکه ایمیلهای تبلیغاتی، مزاحم کاربران نشود بخشی را برایشان در نظر گرفتهاند.
همیشه وقتی میگوییم که بیشترین میزان بازگشت سرمایه در تبلیغات در ارسال ایمیل تبلیغاتی به دست میآید خیلی سریع، عدهای میگویند که البته در ایران این طور نیست چون مردم زیاد به ایمیلهایشان توجه نمیکنند…
حالا چون همه به ایمیل دسترسی داریم نباید فکر کنیم که خب ارسال ایمیل را که بلدیم خودمان یک ایمیل بنویسیم و برای جماعتی با همان اکانت جیمیل و یاهوی خودمان ارسال کنیم! واقعیت این است که کار به این راحتیها نیست، سرویسهای ایمیل رایگان اجازه ارسال ایمیل انبوه را نمیدهند و اگر بخش عمدهای از ایمیلهایی که ارسال میکنید اسپم شود نهایتا حساب کاربری شما را مسدود میکنند! بد نیست بدانید که طراحی ایمیل تبلیغاتی ، تاثیر زیبایی و گرافیک آن موضوع مهمی است که در کمپین بازاریابی ایمیلی حتما باید به آن توجه کنید.
برای اینکه یک کمپین بازاریابی ایمیلی خوب داشته باشید نیاز به طراحی ایمیل تبلیغاتی در کنار سرویسهای ارسال انبوه ایمیل است که ما در آذرخش، خوبش را داریم و اگر شما افتخار بدهید، اطلاعات تماستان در همین پایین برای ما بفرستید میتوانیم در موردش با هم گپ بزنیم!