بازاریابی انبوه
بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ، انواع مختلف، ابزار ها و روش های متنوعی دارد و در ابعاد زیادی نیز صورت میگیرد، شما میتوانید با ابزارهایی که در دسترس است دیجیتال مارکتینگ را برای کاربران و مشتریهایتان شخصیسازی کنید و متناسب با علاقهمندیها ونیازهای کاربر پیشنهادهای بازاریابانه به وی ارائه دهید یا اینکه میتوانید به صورت انبوه با قشر عظیمی از کاربران در ارتباط باشید و بعد از پیدا کردن قشر مخاطب و مشتری خود در واکنش به ارتباطی که با آنها گرفتهاید نسبت به لیدسازی اقدام کنید و این بخشی از بازاریابی است که از آن با عنوان «بازاریابی دیجیتال انبوه» یاد میشود.
خیلی از ایرانیها امروز یک صفحه اینستاگرام دارند، صفحههایی که به مقاصد مختلف ایجاد شده، صفحاتی برای به نمایش گذاشتن خودشان و زندگیشان، صفحهای برای فروش محصولاتشان، گاهی هم سرک کشیدن به زندگی بقیه، اما با هر هدفی که در این شبکه اجتماعی باشند مهم این است که هستند و شما حتی همین ده سال پیش اگر میخواستید این همه ایرانی را در یک جا پیدا کنید هم غیرممکن بود! اگر کسبوکار دارید حالا که این همه مشتری بالقوه با این سلایق، خواستهها، نیازها و کلی ویژگی دیگر در اینستاگرام جمع شدهاند، تا به امروز چه برنامهای برای جذبشان داشتهاید؟
یک کلام فکر میکنید در دریای پر از ماهی اینستاگرام مارکتینگ شما با قلاب، ماهیگیری رفتهاید یا با تور؟ اصلا فرض کنیم که فقط یک قلاب داشتهاید، فوت و فن ماهیگیری را بلد بودهاید تا ماهی بگیرید؟ اگر یک کسبوکار فعال در اینستاگرام هستید یا اینکه نه قصد کردهاید که وارد اینستاگرام شوید و به کسبوکارتان رونق دهید، احتمالا تا به الآن پیشنهادهای متفاوتی در این زمینه دریافت کردهاید، خودتان هم کمی وب را پایین و بالا کردهاید تا ببینید که بالاخره باید چه کنید؟ چه روشی بهتر است؟ روبات بزنید، فالو کنید و فالو بک بگیرید یا اینکه در صفحات پرفالوور تبلیغ کنید، فالوور بخرید یا اینکه سراغ اینفلوئنسر مارکتینگ بروید؟ سراغ شاخهای اینستاگرام بروید یا اینکه با شخصیتهای موجه کار کنید؟ گیج شدهاید؟ حق دارید!
باید دقت کنید که اینستاگرام مثل یک میوهفروشی میماند، درست است فالوور برای پیگیری شما زیاد است اما باید به این مسئله دقت کنید که اینجا هیچ کس به شما نگفته که مجبورید درهم ببرید، شما میتوانید فالوورهایی که قرار است دنبالتان کنند را سوا کنید، اینکه کدام فالوور خوب است هم خیلی بستگی به خودتان دارد مثل میوهفرشی که ممکن است در میان مشتریهایش یکی به میوههای رسیده علاقه داشته باشد و آنها را سوا کند و دیگری به سراغ میوههای سفتتر و حتی کال برود.
تا اینجا آنچه ما گفتهایم مَثَل: «از کرامات شیخ ما این است، شیره را خورد و گفت شیرین است» بوده، تقریبا هر چه را که میدانستهاید مطرح کردهایم، البته اگر این موارد را نمیدانستید هم با یک جستوجوی کوچک در گوگل یا همین وبسایت پیدا میکردید؛ نکته اساسی این است که آنچه در بازاریابی اینستاگرامی مهم است، نه تعداد فالوور است، نه لایک، بلکه کیفیت فالوور است، اینکه شما چه قدر توانستهاید کاربرانی جذب کنید که دغدغهشان، دغدغه محتوای شماست، به آنچه که شما در حوزهاش فعالیت میکنید علاقهمند است و شما را دنبال میکند!
کیفیت را در بازاریابی اینستاگرامی با نرخ اینگیجمنت یا نرخ مشارکت اندازه میگیرند که روشها و فرمولهای مختلفی برای محاسبه آن وجود دارد اما در یک کلام اینگیجمنت در اینستاگرام یعنی اینکه فالوورهای شما در اینستاگرام چه قدر حاضر به شما اهمیت میدهند و با شما حال میکنند.
صفحات فروشگاهی و همچنین صفحاتی که به قصد فروش کالا و خدمات در اینستاگرام ایجاد شدهاند علاوه بر تمامی معیارهایی که برای اینگیجمنت ذکر کردیم یک معیار اساسی دیگر دارند و آن هم میزان فروشی است که از طریق اینستاگرام به دست میآورند، بدون شک این عامل میتواند یکی از بهترین معیارها برای محاسبه نرخ مشارکت باشد، در واقع اینجا مسئله این است که فالوورهایتان چه قدر حاضرند برای شما پول خرج کنند؟
تا اینجا مشخص شده که موارد بسیاری در موفقیت یک صفحه اینستاگرام مهم است، فعالیت کردن در اینستاگرام، بیش و پیش از هر چیز نیاز به یک هدف مشخص دارد که بر اساس آن باید نسبت به طراحی یک استراتژی اقدام کرد و وقتی که این استراتژی طراحی شد به سراغ تولید محتوای مناسب، طراحی کمپینهای متناسب با کسبوکار و فالوورهایتان بروید و نرخ مشارکت را افزایش دهید.
واقعیت این است که در هیچ بخشی از دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکههای اجتماعی و اینستاگرام مارکتینگ هیچ کس برای شما توانایی معجزه کردن ندارد، فالوورهایی که بدون حساب کتاب و کیلویی جذب شده باشند همین طور کیلیویی و بدون برنامه از دست میروند، یا اینکه میمانند ولی شما را نمیبینند و به شما بیمحلی میکنند، انگار که نیستید، فراموشتان میکنند و هیچ مشارکتی با شما ندارند. اگر به دنبال یک روند برنامهریزی شده، هدفمند و حساب شده برای بازاریابی اینستاگرامی و افزایش نرخ مشارکت کسبوکارتان در اینستاگرام هستید، بچههای آذرخش آمادهاند تا با شما صحبت کنند!