برندینگ و ری برندینگ
برند و برندسازی از اوجب واجبات است. در دنیای شلوغ و پلوغ این روزها که محصولات و خدمات مختلفی هر روز توی بازار دیده میشوند برای اینکه همه شما را بشناسند و آسِ بازار شوید باید برندسازی را بلد باشید و برند شوید. ساخت برند سخت نیست اما آسان هم نیست. نگران نباشید دچار توهم نشدهایم. منظورمان این است که اگر اصول کار و پیچ و خمهای مسیر را بدانید دیگر هیچ کاری ندارد. البته رسیدن به این نقطه هم تلاش میخواهد. دقت کردهاید که برند از آن واژههایی است که همه به کار میبرند اما اگر در سالنی پرجمعیت حاضر شوید و بخواهید کسانی که معنایش را بلدند، دستشان را بلند کنند، احتمالا تعداد دستهایی که بالا میرود از تعداد انگشتان دو دست کمتر خواهد بود. خب بگذارید بگوییم که برند یعنی چه؟ برندسازی چیست و برندسازی شخصی و ریبرندینگ (rebranding) چه معنایی دارند.
برند چیست؟ برندسازی چه اهمیتی دارد؟
اگر بخواهیم به سبک آن دوستان کتوشلوارپوشی که سمینارهای برندینگ برگزار میکنند از برند تعریف کنیم و از ساخت برند بگوییم باید ما را با کراوات و مقادیر معتنابهی ریش پروفسوری تصور کنید که میگوییم: عزیزان! برند همان اقدامات بازاریابی شرکتهاست که سعی میکنند در آن با طراحی نام، لوگو و نشانه از باقی رقبا متمایز شوند.
خب به نظر ما که بهتر است از این تعریف باسمهای بگذریم. خیلی خودمانی و راحت باید به شما بگوییم که برند همان تصویر و تصوری است که افراد مختلف با بردن نام شرکتتان به ذهنشان میرسد. یعنی وقتی چشمشان را میبندند، چه چیزی از شما یادشان میآید؟ همان تصور و همان حسی که با شنیدن اسمتان در دیگران به وجود میآورید، برند است. برندسازی خیلی ضروری است چون هم به شما کمک میکند که در بازار عرض اندام کنید و هم به مشتریان اجازه میدهد که بفهمند قرار است از شما چه انتظاراتی داشته باشند.
به عشق در نگاه اول اعتقاد دارید؟ برند خوبی که با آدمهای کاردرست شکل گرفته باشد در همان ثانیه اول میتواند مشتریان را عاشق خودش کند. پس برای اینکه مشتری در همان اول، یک دل نه بلکه صد دل عاشقتان شود باید روی ابعاد مختلف برندتان کار کنید. مثلا لوگو، طراحی و نامی که برای محصول و شرکتتان انتخاب میکنید، همهجوره روی احساسات و افکار مخاطب اثر میگذارد. پس تلاشتان را به کار بگیرید که درست عمل کنید.
رنگهایی که در طراحی لوگو و بستهبندی و حتی در و دیوار دفترتان به کار گرفته میشود هم در حال تشکیل دادن هویت بصری برندتان هستند. پس الکی و بیگدار به آب زدن را کنار بگذارید. مثلا چون اسم نوه گرامی رئیس شرکت «الف» است، اسم برند را همان انتخاب نکنید. یا چون به رنگ سبز کلهغازی علاقه دارید نباید این رنگ را برای لوگویتان انتخاب کنید. ساخت برند، حساب و کتاب دارد. باید تحقیق کنید، مشتری را بشناسید، از اثر واژهها و رنگها بدانید و بعد برندسازی را شروع کنید. طراحی برند که کار دخترخاله یا پسرعمه گرامی که چند ماه است به کلاس فوتوشاپ میرود، نیست. برندسازی یعنی اینکه برای محصولات و خدماتتان شناسنامه درست کنید. یعنی روی حس و حال مخاطب تمرکز پیدا کنید و از خودتان برایش بگویید. اما این پهن کردن سفره دل پیش مخاطب باید خیلی شکیل و مجلسی صورت بگیرد.
مزایای ساخت برند چیست؟
برندسازی موفق و درست همه را راضی میکند. یعنی چیزی است شبیه قورمهسبزی. همه قورمهسبزی را دوست دارند. حداقل اگر عاشقش نباشند، هیچوقت هم از آن بدشان نمیآید. درست؟ برندسازی موفق هم همینطور است. باعث میشود که همه طرفدارتان شوند. هم بروبچههای داخل شرکت و سازمانتان با وجود برندی قوی به شما افتخار میکنند و خوششان میآید که زیر پرچمتان مشغول به کار باشند و تلاششان را به کار میگیرند که خداینکرده سوتی ندهند و هم مشتریهای قدیمی و جدید با شما آشنا و آشناتر میشوند و رابطهای جذاب را با شما شروع میکنند.
با ساخت برند درست و حسابی در بازار هم اعتماد ایجاد میکنید. برند خوب از آن نوع اعتبارهایی برایتان میآورد که دیگر تار سبیلتان حکم سند را پیدا میکند. عالی است، نه؟ با وجود اعتمادی که توی بازار با برند خوبتان ایجاد میکنید، ارتباطاتتان هم بیشتر و بیشتر میشود. برند خوب میتواند دنیا را به کامتان کند. باور دارید؟
باید برای ساخت برند وقت صرف کنید. هیچ موفقیتی که یکشبه ساخته نمیشود. پس وقت گذاشتن برای بررسی ابعاد محصول و خدمات و مشخص کردن اینکه کجایید و میخواهید به کجا برسید به شما کمک میکند تا برند درجه یکی بسازید. روی برندسازی کار کنید و یک عمر لذتش را ببرید.
ری برندینگ چیست؟
همیشه ساخت برند، آنطوری که باید و شاید از کار درنمیآید. وقتی هم میرسد که باید دستی به سر و روی برندتان بکشید و اصطلاح ریبرندینگ انجام بدهید. یعنی از نو تلاش کنید که سری در سرها دربیاورید و چهره جدیدی از خودتان توی بازار نشان بدهید. مواد لازم برای ریبرندینگ چیست؟ باید تغییر نام برند داشته باشیم؟ نوسازی برند داشته باشیم؟ اما اینها دقیقا چی هستند و چکار باید کرد؟
ریبرندینگ یعنی کوبیدن و از نوساختن. برای این کار میتوانید تغییر نام بدهید، لوگو را از اول طراحی کنید و هر کاری از دستتان برمیآید، انجام بدهید تا برند تازهتان یکراست به قلب مشتری وارد شود. ریبرندینگ یعنی شناسنامه قبلی را دور بیندازید و یک المثنی بگیرید. اما المثنی جدیدی که عکستان در آن خیلی خوشتیپتر از شناسنامه قبلی است و اسمتان هم در آن خیلی خواناتر نوشته شده است.
اگر میخواهید برندی در حد و حدود نایک و آدیداس بسازید باید به اندازه همانها هم تلاش کنید و دقیق شوید. دیگر این روزها کسی نیست که آرم نایک را نشناسد یا ببر پوما را تشخیص ندهد. بنز هم که دیگر جای خود دارد. میبینید، برند با ما چه میکند؟ برای ساخت برند باید حرفهایگری را بلد باشید. حرفهایگری چیست؟ یعنی داشتن تیمی حرفهای که کار برندسازی را خوبِ خوب بلد است. پالادیومیها در این مسیر تجربه دارند. اگر شما را بشناسند و اهدافتان را بدانند که دیگر قطعا به کمک تجربههای خوبشان کمکتان میکنند تا برندسازی را درجه یک، شیک، شکیل و کاملا مجلسی انجام بدهید. منتظر چه هستید؟