بازاریابی انبوه
هر وبسایتی یک معشوقه دارد که خیلی بداخلاق، سختگیر و بدعُنق است، در عین اینکه با همه هست، دم به تله هیچ کس هم نمیدهد و همه را گرفتار خودش کرده است، اگر به سر و شکلش هم نگاه کنید یک سر و شکل خیلی ساده میبینید اما همه را اسیر خودش کرده است، تازه وارد دهه سوم زندگیاش شده ولی قبل از این که وارد این دهه هم شود تمام دلبران بازار که سن بالاتری از او دارند را پشت سر گذاشته، خیلی تیزبین و دقیق است و وبمسترها قسم راستشان قسم به نام اوست، قسم به نام بزرگ «گوگل».
اگر سایتی قصد دلبری کردن از گوگل را دارد باید قواعد دلبری را بلد باشد، این قواعد دلبری در قالب SEO (سئو) یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستوجوگر که در واقع هدف اصلی همان گوگل است ارائه میشود، هر سایتی که تمایل دارد گوگل به آن افتخار بدهد و به جمع خاطرخواهانش راهش بدهد و خزندههای خودش را به سراغش بفرستد تا ببیند چه در چنته دارد باید SEO را بلد باشد، البته خود گوگل سعی میکند تا جایی که میشود نگوید از چه چیزی خوشش میآید تا وبسایتها برای دلبری از او بیشتر تلاش کنند و در واقع نقل سئو و گوگل، نقل این بیت است: بهتر آن باشد که سر دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران!
گوگل تا به امروز در رابطه با اینکه از چه چیز خوشش میآید یک پاسخ کوتاه داده و آن هم «محتوا» است، البته که محتوای خوب میتواند گوگل را تا حد زیادی برانگیخته کند اما اگر صاحبان و مدیران یک سایت استفاده از ابزارهای سئویی و اصول آن را بلد نباشند بدون شک نمیتوانند محتوای خوبشان را هم آن طور که شایسته است به گوگل نشان دهند و نتیجه اینکه دلبری میکنند اما وقتی دلبر متوجهش نمیشود انگار که آب در هاون کوبیدهاند!
گوگل این روزها در کنار محتوا که بارها بیان کرده که تنها چیزی است که میتواند از او دلبری کند اقدام به انتشار دستور العملهایی در حوزه فنی و بهخصوص در بخشی از طراحی وب سایت که به آن فرانت اِند میگویند و بیش از هر چیز مرتبط با ظاهر سایت است نیز کرده تا صاحبان وبسایتها و وبمستران بتوانند محتوای خود را بهتر به آن نشان دهند و از این رهگذر بهره بیشتری ببرند. باید گفت که بهینه سازی موتور جستجو یا سئو به مجموعهای از قوانین و ضوابط محتوایی و فنی وبسایتها تبدیل شده که البته در بخش عمدهای از آن گوگل هیچ اطلاعاتی را به صورت مستقیم در اختیار وبمستران قرار نمیدهد.
دلبر شیرین گوگل ما زبان آدمیزادی را متوجه نمیشود به همین دلیل اگر میخواهید با او صحبت کنید باید به HTML سخن بگویید، البته گوگل تقریبا همه زبانهایی که سمت فرانت اِند وب کاربرد دارد را سرش میشود و نسبت به اشتباهات نیز بسیار حساس است، او برای اینکه محتوای شما را بخواند از مجموعهای از خزندهها استفاده میکند که مطالب سایت شما را بررسی و خوانش یا اصلاحا کراول میکنند و در نهایت در حافظه این موتور جستوجو ایندکس میکنند.
در واقع هر ارتباطی که گوگل با محتوای یک سایت برقرار میکند مرتبط با همین کراول و ایندکس است. سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو در اولین مرحله به دنبال کراول و ایندکس کردن مناسب صفحات وبسایتها در گوگل است.
اگر بهینه سازی سایت در گذشته به بک لینک و استراتژی کلمات کلیدی محدود میشد که قاعدتا بیش از هر چیز به خود گوگل و نحوه کارش مربوط است، امروزه گوگل در الگوریتمهای سئو که مرتبا توسط آن آپدیت میشود به نحوه ارتباط وبسایتها با کاربرانشان بسیار حساس است، در واقع گوگل این روزها از خودگذشتگی کرده و میگوید که اگر قصد دلبری کردن از من را دارید پیش و بیش از هر چیز سعی کنید که با محتوایتان دل کاربران سایتتان را به دست آورید چرا که آنها محبوب و ولینعمت من هستند.
در واقع گوگل در حوزه سئو با سرعت هر چه تمامتر به سوی یوزر فرندلی یا کاربردوستی پیش میرود و بر همین اساس هم برای مثال سرعت فراخوانی صفحات وبسایت یکی از تاثیرگذارترین موارد در حوزه سئو تبدیل شده و حتی گوگل برای اینکه بتواند یک محتوا را با سرعت بیشتری به کاربرانش نشان دهد با استفاده از پلتفرم AMP در واقع خودش صفحات سایتها را میزبانی میکند تا بتواند با سرعت بالاتری آنها را به کاربران نمایش دهد.
اگر به دنبال این هستید که وبسایتتان در سئو پیشرفت کند باید در نظر داشته باشید که سئو به دو دسته اصلی تقسیم میشود نخستین دسته سئو داخلی (On Page Seo) است در این شاخه از سئو محتوای داخل سایت شما و کاری که در درون آن برای نظم دادن، مرتب کردن و یکدست بودن آدرسها در کنار سرعت، طراحی رابط کاربری مناسب و ارائه تجربه کاربری دلپذیر و … انجام دادهاید مد نظر گوگل است. در حقیقت در سئو داخلی یا سئوی On Page گوگل به دنبال آن است که ببیند کاربری که وارد سایت شما میشود از این ورود لذت میبرد و آنچه را که میخواهد به سهولت دریافت میکند یا خیر؟
دومین بخش سئو، سئوخارجی (Off Page Seo) است، در این بخش در واقع گوگل به سراغ کارهایی میرود که شما خارج از سایتتان برای اینکه بتوانید کاربرانش را به بهترین محتوا برسانید انجام دادهاید اسکیماها، دیسکریپشنها و توضیحات لینکها در کنار بکلینکها بخشی از اقداماتی هستند که شما باید برای سئو خارجی یا سئوی Off Page به انجام برسانید. هدف گوگل در این نوع سئو آن است که شما کارهایی را انجام دهید که بتواند راهنمای مناسب و درخوری برای محتوای شما در خارج از سایتتان باشد تا کاربران را برای دریافت محتوای متناسب با نیازشان به وبسایتتان بکشید.
برای آنکه وبمسترها بدانند که تا چه حد در به دست آوردن نظر مثبت گوگل موفق بودهاند، خود گوگل ابزارهایی را در اختیارشان گذاشته که این ابزارها امروزه به الزامات واجب هر وبمستری تبدیل شده است از جمله گوگل سرچ کنسول یک نمای جزیی و کامل از آنچه در صفحات سایتتان و خارج از آن اتفاق میافتد ارائه میکند. در این ابزارها گوگل علاوه بر گزارشی که از عملکرد سایت میدهد به صورت دوطرفه با وبمسترها در ارتباط است تا ضعفهایی که به نظرش جدی و اساسی است را به اطلاعشان برساند و البته بعد از برطرف کردن این ضعفها بدون شک بیپاداش نمیمانند.
یکی از مواردی که لازم است در سئو و بهینه سازی سایت در نظر داشت این است که به یک معنا «رفتن به صفحه گوگل» در حال حاضر یک امر نسبی است گوگل فقط یک صفحه اول دارد که همه دیدهایم اما صفحات نتایج جستوجوی گوگل این روزها به صورت فردی و متناسب با هر کاربری نتایج را نمایش میدهد.
گوگل با توجه به شناختی که از هر کاربر بر مبنای اطلاعاتی که از طریق تلفن همراه اندرویدی او، موارد جستوجو شده، مکان استقرار و … به دست میآورد نتایج جستوجو را نشان میدهد به همین خاطر صفحه اول جستوجوی ما و شما در یک کلمه کلیدی ممکن است حتی کاملا متفاوت باشد از این رو دیگر نمیتوان به صفحه اول گوگل بودن در یک کلمه کلیدی به عنوان عامل موفقیت نگاه کرد و قاعدتا مثل هر حوزه دیگری در کسبوکار در ارزیابی سئو و بهینه سازی سایت هم باید به استراتژی ترسیم شده کلی کسبوکار و استراتژی در نظر گرفته شده برای سئو نظر داشت.
اگر شما به کسی علاقهمند شوید و برای به دست آوردنش هر دروغ و فریبی را که میتوانید سوار کنید تقریبا باید اطمینان داشته باشید که معشوق به محض این که دروغهای شما برایش رو شد شما را طرد میکند و از شما متنفر میشود، در زمینه بهینه سازی موتور جستجو (سئو) هم همین طور است گوگل اگر با فریب قصد جلب توجهش را داشته باشید بسیار زرنگ است و خیلی زود دستتان را رو میکند و هیچ کس نمیتواند از طرد کردن گوگل که گوگلپنالت نام دارد به راحتی خارج شود.
کسانی که به اصطلاح سئو کلاه سیاه ارائه میدهند و در مدت زمان کوتاهی نتایج فوقالعادهای را برای شما در نتایج جستوجوی گوگل ارائه میدهند معمولا شما را در این دام میاندازند، باید دانست که سئو یا همان بهینه سازی موتور جستجو یک پروسه بلندمدت است و به هیچ وجه در این مسئله نمیتوان عجله داشت و برای گوگل زیر و رو کشید!
اگر به دنبال این هستید که در به دست آوردن دل گوگل فعالیتی داشته باشید یا اصول، روشها، تکنیکها و مراحل این دلبری کردن را اجرا کنید اگر به سراغ ما آمدهاید باید بگوییم که خوب جایی آمدهاید، تیم سئوی آژانس تبلیغات و ارتباطات خلاق آذرخش به معنای واقعی متخصص به دست آوردن دل گوگل هستند و چنان دل در گرو گوگل دارند که به هیچ دلبر زیبا روی دیگر روی خوش نشان نمیدهند پس شماره تماستان را برای ما بگذارید تا یکی از همین عاشقان دلشاد با شما تماس بگیرد و در این زمینه با هم صحبت کنید، ما با شما یک هدف مشترک داریم و آن هم به دست آوردن دل گوگل است!