تحقیقات بازار
تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی دو مفهوم مشابه ( نه هم معنی! ) در حوزه بازاریابی هستند. تحقیقات بازار، تحقیقات گسترده درباره بازار هدف است و تحقیقات بازاریابی درباره تکنیک های مختلف بازاریابی و فروش است که با هم تفاوت دارند. تحقیقات بازار هدفمند، اصولی و با زمان کافی از هر نوع که فکرش را بکنید یک سرمایهگذاری برای آینده کسبوکار است، مرحلهای از راهاندازی کسبوکار که از زیانهای کلان در آینده جلوگیری میکند و حتی گاهی از راهاندازی آن کسبوکار و زیانهای آینده ممانعت به عمل میآورد. گروههایی که در زمینه خدمات تحقیقات بازار فعالیت میکنند در واقع به مانند چراغی هستند که در دل سیاهی مسیر را برای آینده یک کسبوکار روشن میکنند.
- تحقیقات بازار مشخص میکند که قطار کسبوکاری که قرار است بهزودی در ریل بیفتد اصلا مسافری برای آن که سوارش بشود وجود دارد؟
- مسیری که قرار است ریلگذاری شود چه شرایطی دارد؟
- آیا قطار این کسبوکار مسافرانش را ایمن به مقصد میرساند یا اینکه سلامت مسافران مدام با سنگهایی که بچههای لب خط به سمتش پرتاب میکنند در خطر است؟
- پاسخ به این سئوالات و کلی سئوال دیگر بسته به ماهیت کسبوکار در تحقیقات بازار مشخص میشود و به واقع چه چیزی بهتر از این که با این روشنایی گام در مسیر کسبوکار بگذارید؟!
باید به این نکته توجه کرد که تحقیقات بازار با وجود اهمیتی که در زمان راهاندازی کسبوکار دارد اما فقط مختص این زمان نیست، هر زمان که شما بخواهید تغییری در محصولاتتان بدهید یا اینکه محصول جدیدی را به بازار عرضه کنید تحقیقات بازار میتواند برای یک راهکار مناسب در عرصه ارائه و توسعه محصول به کمک بیاید، در واقع تحقیقات بازار همان قدر که در راهاندازی کسبوکار اهمیت دارد در توسعه و طراحی محصول نیز اهمیت دارد، همچنین در موقع لانچ محصول نیز تحقیقات بازار راهکارهای بهینهای در زمینه کانالهای پخش، ارائه و عرضه به بازار میدهد.
شرکتهای بزرگ مثل گوگل، اپل و مایکروسافت با آن همه سرمایه و آن همه امکانات با وجود اینکه به نظر میرسد خیلی موفقند، گاه در همین حوزه ارائه و توسعه محصول، ضعیف عمل کردهاند و فرصتهای بزرگی را از دست دادهاند، در یک مورد تراژیک نوکیا که به دلیل عدم تحقیقات بازار مناسب، بازار دستگاههای تلفن همراه را که در اختیار خودش بود و تصور میشد که یک امپراتوری بدون افول است را از دست داد یا مایکروسافت که به خاطر تحقیقات بازار نامناسب و پیشبینی غلطی که داشت بر یک استراتژی غلط پافشاری کرد و نهایتا قافیه را به گوگل و اندروید باخت و با وجود تمام تلاشها و پافشاریهایش نهایتا ویندوز موبایل را به عنوان یک سیستم عامل شکست خورده برای دستگاههای تلفن همراه به موزههای فناوری فرستاد.
شما با مشاوره و خدمات تحقیقات بازار در آذرخش میتوانید جلوی تاسفات آینده را بگیرید، مرز بین تاسف خوردن و نخوردن یک تماس است که ما با شما میگیریم البته با این پیششرط که شماره تلفنتان را برای ما در فرم پایین بگذارید!