طراحی اینفوگرافیک
اینفوگرافیک یا اینفوگرافی؟ از همین اول کار بگذارید به شما بگوییم که اینفوگرافی اشتباه است. داستان از این قرار است که اینفوگرافیک، ترکیب دو تا کلمه خارجیِ اینفورمیشن (information) و گرافیک (graphic) است. پس قول بدهید که دیگر با گفتن اینفوگرافی روی اعصاب اهل فن نروید. شمایی که مدام در شبکههای اجتماعی چرخ میزنید و موبایلِ عزیزتر از جانتان، حکم یک وسیله شخصی مثل مسواک یا لباس زیرتان را دارد، قطعا و صد در صد با چندین و چند اینفوگرافیک در طول روز در شبکههای اجتماعی رو به رو میشوید. اینفوگرافیکها، همان کارهای گرافیکی هستند که هم عکس دارند هم رنگ هم نوشته. در عرض سه سوت، میتوانید یک پیام جدی و سنگین را با یک اینفوگرافیک جذاب درک کنید. اگر میخواهید که مخاطبتان از شما خوشش بیاید، به حرفتان گوش بدهد و رفیق شفیقتان شود، باید اینفوگرافیکها را هم وارد کارتان کنید.
طراحی اینفوگرافیک کار سادهای است اما طراحی اینفوگرافیک خوب، کار هر کسی نیست. بیگدار به آب زدن و دورهم نشستن و درست کردن اینفوگرافیکها، نتیجهای ندارد. هیچکس از یک کار عادی و معمولی خوشش نمیآید. به خصوص، حالا که تا دلتان بخواهد، نرمافزار و اپلیکیشن در بازار ریخته و هر کسی با چند تا کلیک احساس میکند که بعععله!! یک طراح کاردرست و حسابی شده است. البته نمونه اینفوگرافیک طراح کاردست کاملا گویای این ماجراست!
طراحی اینفوگرافیکی بَلَدی میخواهد. باید راه و چاه داستان را یاد گرفته باشید تا بتوانید به کسی که اینفوگرافیکتان را میبینید بقبولانید که آقا یا خانم محترم! حرفهای خوبی برای گفتن دارم.
پس خواهشا با دانلود کردن یک اپلیکیشن اینفوگرافیکساز، احساس طراح بودن به شما دست ندهد. اگر میخواهید که برند بینوایتان رشد کند و کارش درست باشد، باید در طراحی اینفوگرافیک به داستان و ماجرایی که دارد دقت کنید. مثلا اگر بناست که درباره تکمیل یک پروژه برای مخاطبتان حرف بزنید باید بدانید که از کجا شروع کنید و به کجا برسید. پس یک داستان میخواهید دیگر. یعنی یک ماجرا را برای مخاطب تعریف میکنید تا گوشی دستش بیاید و بفهمد که چطوری و از کجا به اینجا رسیدهاید.
فقط داستان گفتن مهم نیست. شکل و شمائلی که داستانتان را میگویید و رنگ و عکسی که به کار میبرید هم خیلی اهمیت دارد. اگر متنتان را به قول قدیمیها بزک-دوزک نکنید که کسی حوصله خواندنش را نخواهد داشت. در جایی که سرانه مطالعه هر آدم به چند دقیقه هم نمیرسد، انتظار دارید که ماجراهای اینفوگرافیک شما را کسی بخواند؟ مختصر و مفید حرف بزنید. به قول آن شاعر عزیز، کم بگویید اما گزیده بگویید.
عنوانی که برای نمونه اینفوگرافیک انتخاب میکنید هم باید حسابی جذاب باشد. منظورمان عنوان درست و حسابی و گیرایی است که باعث میشود مخاطب دلش بخواهد از ماجرا سردربیاورد. رنگ و فونت هم که عصای دستتان است و میتوانید با آنها تا اِند (end؟ یا شاید هم عِند) قلب مخاطب بروید. به صفحه نمونه کار مراجعه کنید و انواع نمونه اینفوگرافیک را مشاهده کنید.
عکس و شکلها در اینفوگرافیک معجزه میکنند. خداوکیلی، خودتان را جای بیننده اینفوگرافیکتان بگذارید. اگر ترکیبی از رنگها و فونتهای جذاب در کنار عکس و تصویر در آن وجود داشته باشد، حاضرید متن و موضوع کار را دنبال کنید یا اگر با یک صفحه خشک، بیرنگ و جدی به سبک کتابهای درسی دهه شصت رو به رو باشید؟ پس ششدانگ باشید. ببنید که محتوایتان درباره چه چیزی حرف میزند و چطوری میتوانید نگاهها را به سمت خودتان بکشانید.
همه عکس دوست دارند. مثلا زمانی که مدرسه میرفتید، همه حتی بچهتنبلهای کلاس هم عکسهای کتابها را ورق میزدند و بادقت میدیدند و البته عکس بینوایان موجود در کتابها (از آغا محمدخان قاجار تا کودکی که برای نشان دادن بیماری اسکوروی در کتاب عکسش چاپ شده بود) از سبیلهای از بناگوش دررفته و ماتیکهای سرخ با خودکار قرمز بینصیب نمیماندند. علاقه به عکس و تصویر همیشه با ما آدمها باقی میماند. پس بزرگ و کوچک از تصویر خوششان میآید. در طراحی اینفوگرافیک از آنها غافل نشوید.
در آخر
به قول دوستان لوطی و بامرام، اینفوگرافیکها میتوانند در جیکثانیه (البته فقط منظورمان جیکثانیه از قول این دوستان بود. بعید است که در زمینه طراحی اینفوگرافیک، لوطیمسلکها حرفی برای گفتن داشته باشند) میتوانند پیامتان را به مخاطبی که دیگر هر لحظه از چپ و راست، بمباران اطلاعاتی میشود، منتقل کنند. سفارش اینفوگرافیک برای برندتان را جزو کارهای مهم کمپین تبلیغاتی و برنامه بازاریابیتان بگذارید. متخصصان و افراد طراح اینفوگرافیک مثلا نیروهای شاغل پالادیوم، کارشان را بلدند و میتوانند شما را در این زمینه یاری کنند. حتما شنیدهاید که میگویند محتوا پادشاه است. اگر این را از ما قبول کنید، اینفوگرافیک هم ولیعهد این خاندان سلطنتی است. برای سفارش طراحی اینفوگرافیک کافیست شماره تماستان را در فرم زیر وارد کنید تا متخصصان پالادیوم با شما تماس بگیرند.