طراحی ست اداری
تا همین چند سال پیش اگر به بسیاری از صاحبان کسبوکار میگفتی: «آقا این چه سر و شکل و ظاهر و لوگو است که برای شرکتت درست کردی؟» پاسخ اکثریت این بود: «من از اونام که توی مغازهام جنسش خوبه، ویترین مهم نیست حالا اونم به موقعش درست میکنیم.» معمولا هم این «موقع» هیچ وقت نمیآمد اما الآن بعضی شرکتها هنوز مشخص نیست میخواهند چه کاری انجام بدهند ولی از اولین نیازمندیهایی که مطرح میکنند پیدا کردن فرد یا تیمی است که لوگو و ست اداری یا اوراق اداری را طراحی کند، حتی ممکن است اصلا این شرکت به ثمر هم نرسد اما لوگو و ست اداری آماده میشود که این نشان میدهد امروز چه قدر طراحی ست اداری در مجموعههای اداری مهم شده است.
شاید تنها چیزی که در گذشته در مجموعه ست اداری یا اوراق اداری شرکتها به آن توجه میشد طراحی سربرگ بود و آن هم بیشتر به جهت ارزش حقوقی سربرگ و طرز نگاه به آن بود ولی شاید هیچ وقت به عنوان جزیی از هویت بصری یک شرکت به حساب نمیآمد، حقیقت هم آن است که با تکنولوژی چاپ در گذشته و دستگاههای چاپ ملخی، جای زیادی برای خلاقیت گذاشتن در گرافیک و طراحی ست اداری زیبا نبود، نهایت هنر شرکتها در اوراق اداری این بود که لوگو خود را با رنگ مشکی در بالای یک کاغذ سفید درج کنند کاغذی که کناره سمت راست سربرگ آن هم تاریخ، شماره و پیوست با نقطهچینهایی در روبهرویشان میآمد و در پانویس برگه هم به آدرس و شماره تلفن شرکت مزین شده بود. البته اگر بگردید هنوز هم در شرکتهای قدیمی و ادارات دولتی چنین سربرگهایی پیدا میکنید و علاقهای به تغییر هم انگار در آنها وجود ندارد.
امروز در طراحی هویت بصری یک شرکت، طراحی ست اداری و اوراق اداری جایگاه ویژهای دارد، به شکلی که بسیاری حتی پا را از سربرگ، کاغذ یادداشت، پاکت و … فراتر گذاشتهاند و معتقدند که طراحی داخلی شرکتها نیز بخشی از ست اداری است که باید هماهنگ با آن طراحی شود.
ست اداری امروز علاوه بر هویت بصری هر شرکت بخشی از شخصیت کاری آن هم هست که میتواند حتی بخشی از پروسه بازاریابی شرکت هم باشد. چه بسیار نامههای شرکتهای مختلف که فقط به خاطر زیبایی و شکیل بودن پاکت نامه و کاغذش، زودتر خوانده شده و زمانهای بسیاری که به این خاطر صرفهجویی نشده است.
هرچند عجیب به نظر میرسد اما واقعیت این است که بخشی از هدایای تبلیغاتی شرکتها مثل خودکار تبلیغاتی، کاغذ یادداشت تبلیغاتی و … نیز امروزه در دسته ست اداری قرار گرفتهاند، در واقع این دسته از هدایای تبلیغاتی به شکلی در ساختار اداری شرکتها تنیده شدهاند که دیگر نقش خود را به عنوان هدایای تبلیغاتی از دست دادهاند و به بخشی از ست اداری شرکتها تبدیل شدهاند که به عنوان سفیر برند و کسبوکار در شرکتهای مختلف راه مییابند و اگر چشمگیر باشند میتوانند خاطره خیلی خوبی در ذهن بقیه از آن برند و کسبوکار به جای بگذارند بنابراین به نظر میرسد که همان طور که مشخص است باید معنای آنچه را که به آن ست اداری میگوییم توسعه دهیم و به چیزی فراتر از آنچه که تا به امروز میاندیشیدیم بیاندیشیم!
در طراحی ست اداری باید به ماهیت و هویت برند و کسبوکار با در نظر گرفتن خلاقیت اندیشید تا بتوان مورد توجه بود، و بدون شک هر ست اداری، متناسب با مد و شرایط زمان نیازمند سبک خاصی از طراحی، ظاهر، شکل و حتی متریال ساخت است و همین ضرورت تجدید نظر مداوم و مستمر در آن را ایجاد میکند پس نباید فکر کنید که اگر یک بار ست اداریتان را طراحی کردید میتوانید تا ابد الدهر از همان ست استفاده کنید، لازم است بهروز باشید و اگر خلاقیت خاصی هم نمیگذارید و هزینه بالایی نمیکنید حداقل حواستان به این باشد که از روند موجود در بازار پیروی کنید.
در آذرخش ما منتظریم تا با درخواست شما به ارائه خدمات مشاوره و طراحی ست اداری بپردازیم و کاری کنیم که کاغذی شما روی آن نامهتان را نوشتهاید در میان کاغذهای کارتابل مدیران و افرادی که به آنها نامه میزنید بدرخشد، توجه جلب کند و برای سریعتر خوانده شدن و موافقت کردن با درخواستتان چشمک بزند!