طراحی هویت بصری برند (برند بوک)
قبل از اینکه توضیح دهیم هویت بصری برند یا برند بوک چیست و چه کاربردی در یک سازمان و کسب و کار دارد یا طراحی برند بوک از چه اهمیتی برخوردار است برای درک بهتر این مفاهیم بهتر است با یک مقدمه شروع کنیم.
یکی از ایراداتی که به ساختار اداری در ایران وارد میشود این است که هر دولتی که به سر کار میآید از صدر تا ذیل هر چیز را تغییر میدهد، انگار که یک قانون نانوشته وجود دارد که چون شما تازه هستید باید همه چیز حتی چیزهای خوبی که قبلیها ایجاد کردهاند را هم خراب کنی و به جایش چیز نویی بسازی!
البته تغییر و نوسازی کردن همه چیز توسط آنهایی که به تازگی بر سر کار آمدهاند مسئلهای است که در تاریخ ایران ریشه دارد به شکلی که حکومت ساسانیان هم وقتی روی کار آمدند هر چیزی را که اشکانیان ساخته بودند از بین بردند و همین طور بود که دوره اشکانیان یکی از کماثرترین دورههای تاریخ ایران است.
در شرایطی که همه چیز عوض میشود برنامهریزی ساختاری و بلندمدت ممکن نیست و به همین دلیل در کشور خودمان برنامههای توسعه و چشمانداز ایجاد میشود تا یک برنامه و مسیر مشخص وجود داشته باشد تا هر دولتی که آمد به خواست خودش همه چیز را تغییر ندهد. در کسبوکارها و برندهای ایرانی هم با رفتن یک مدیر، مدیر فعلی به دنبال آن است که هر چه را از مدیر قبلی مانده، تغییر دهد.
هر چند که مدیران ایرانی علاقه زیادی به خراب کردن یا تغییر دادن دستآوردهای مدیران قبل از خود دارند اما این مسئله بهخصوص در زمینه برندینگ که معمولا یک پروسه بلندمدت و هزینهبر است و حتی کوچکترین تغییرات در آن باعث شدید سهم بازار میشود ممکن است مسئلهساز شود به همین خاطر چیزی شبیه برنامههای توسعه یا چشمانداز برای دولت، به نام برند بوک یا کتابچه برند برای برندها ایجاد شد که این کتابچه جامع به حفظ شخصیت برند و هویت بصری برند، در حال و آینده کمک بسیاری میکند و مثل شناسنامه برند میماند.
تمام کارهایی که در بخشهای مختلف یک سازمان و کسبوکار، آن زمان که برندبوک وجود دارد چه در درون آن و چه در خارج از آن اجرا میشود باید مطابق با برند بوک باشد و تخطی از آن حتی برای همکاران تجاری نیز مجاز نیست؛ برای مثال لوگو کسبکار شما تیره است و لوگو کسبوکاری که با آن همکاری دارید رنگ روشنی دارد حالا گرافیست شرکت همکار تصمیم میگیرد که به خواست خود رنگ لوگوی شما را هم روشن کند تا بتواند هر دو لوگو را روی یک زمینه تیره، کار کند اما در برند بوک شما چنین چیزی ممنوع است!
در مثال بالا هر کدام از بخشهای سازمان که مسئول این همکاری است باید از انتشار چنین طرح گرافیکی جلوگیری کند و اگر مسئله به هیچ شکلی قابل حل نبود از مدیر برند در این زمینه کسب تکلیف کند. در اینجا برندبوک است که مشخص میکند لوگو برند تنها باید در چه رنگهایی منتشر شود و حالا کسانی که در این داخل سازمان هستند یا نیستند مجبورند که این قواعد را رعایت کنند.
در برندبوک به همه بخشهایی که مربوط به برند است از قبیل شعار، رنگ سازمانی، لحن محتوا، رنگهای مجاز استفاده در طراحی صفحات وب و … اشاره میشود و در صورتی که آن برند قصد همکاری با آژانسهای تبلیغاتی داشته باشد نیز موظف است آن را به آژانس ارائه کند. این دفترچه میتواند تا حد زیادی از دوبارهکاری و اصلاحات هم جلوگیری کند.
باید به این نکته دقت کرد که همان طور که گفتیم برندبوک همان هویت بصری برند شماست چیزی شبیه برنامههای توسعه و یا چشمانداز است اما مشابه قانون اساسی نیست که تغییرش بسیارمشکل باشد، میتوان متناسب با شرایط زمان، اضافه شدن سبد محصولات، اضافه شدن رسانههای جدید به سبد رسانهای شرکت و … نسبت به اصلاح، تغییر و حذف بخشی از برندبوک اقدام کرد با این تفاوت که همیشه باید در نظر داشت که هر تغییر کوچک در قواعد و ضوابط برند میتواند در سهم بازار آن برند تاثیرات منفی داشته باشد.
فکر کنیم که تا به حال مشخص شده باشد که تدوین و طراحی برند بوک تا چه حد برای هر برندی مهم و ضروری است و نداشتن آن میتواند چه فجایعی را رقم بزند، امروزه حتی برندینگ پا فراتر از مواردی که تا به حال گفتیم گذاشته است و حتی در پروسه تولید محصول هم وارد شده است چنان که برای بسیاری از برندهای آرایشی و بهداشتی حتی تغییر جنس تیوپ محصولات از آلومینیوم به پلاستیک یا هر جنس دیگری میتواند در فروش تاثیرگذار باشد و در این زمینه از مدیر برند نظرخواهی میشود. طراحی برند بوک در برندینگ از اهمیت زیادی برخوردار است.
همان طور که از آنچه در بالا گفتیم نیز مشخص است برای تدوین برندبوک چیزی که بسیار مهم است آن است که حتما شرایط، موقعیت و حوزه تخصصی برند در نظر گرفته شده باشد، این مهم است که بدانیم برای هیچ برندی نمیتوان به مانند برندهای مشابه نسخه پیچید و برند بوک ارائه کرد، این کار نیازمند یک تحقیق جامع در کسبوکار، محصولات، خدمات و جایگاه آن در بازار است.
ما در آژانس تبلیغات و ارتباطات خلاق پالادیوم، برند را یک موجود زنده میبینیم که برای زندگی نیازمند داشتن سازوکار مشخصی است و برندبوک مشخصکننده این سازوکار است، شرکتهایی که برند بوک ندارند برندی میسازند که تناسب ندارد، نارسا است و عدم تکامل دارد و بالاخره دیر یا زود میمیرد.
ما دوست نداریم که هیچ برندی بمیرد و اگر بتوانیم دوست داریم به هر برندی کمک کنیم تا بتواند زنده، سرحال و پویا باشد، اگر برای این پویایی و تحرک امروز و فردا آمادهاید و نیازمند تدوین برندبوک هستید ما با شماییم، شماره تماستان را بگذارید، در اولین فرصت با شما تماس میگیرم.
نمونه کارهای طراحی هویت بصری (قالب اینستاگرام)

تولیدی مبلمان باغی و اجرای فضای سبز کاکتوسکده
