طراحی وبسایت شخصی
اوایلی که اینترنت وارد کشور شده بود فقط نهادهای دولتی و شرکتهای بزرگ وبسایت داشتند، راستش را بخواهید هم روی وبسایتشان چیز زیادی نبود، با آن سرعت اینترنت کاربران ایرانی در آن زمان هم اصلا نمیشد حتی چند تصویر را روی مرورگر کاربر فراخوانی کرد ولی خب به هر حال کلاس داشت که وبسایت داشته باشند.
گروه دیگری که در کنار وبسایتهای سازمانی و شرکتی حضور پررنگی پیدا کردند بلاگرها یا وبلاگنویسها بودند که بعد از این که سرویسدهندههای وبلاگ خارجی فیلتر شدند حجم عمدهای از آنها به سرویسهایی مثل بلاگ اسکای و بلاگفا کوچ کردند البته قدیمیترین سرویسدهنده بلاگ ایرانی که هنوز هم فعال است پریشن بلاگ است که در سال ۱۳۸۱ تاسیس شده است.
در ابتدا ساخت وبسایت به راحتی امکانپذیر نبود به شکلی که اولین وبسایتهای شخصی متعلق به ثروتمندان، سلبریتیها و … بود اما پس از مدتی با توسعه وب در ایران و ظهور ابزارهای مدیریت محتوایی مثل وردپرس، جوملا، دروپال و … یواش یواش سایت داشتن آسان شد و نتیجه اینکه بلاگرها از وبلاگهایی که در سرویسدهندههای وبلاگ داشتند به وبسایتهای خودشان کوچ کردند.
وبسایتهای شخصی جدید شباهت خیلی کمی به وبلاگهای آن زمان دارند حتی بخش وبلاگ هم که در وبسایتها ایجاد شده برای نوشتن دلنوشته و بیان خاطرات استفاده نمیشود، وبسایتهای شخصی بیش از هر چیز بر مبنای شغل صاحب وبسایت طراحی میشوند و اقدام به انتشار محتوا میکنند در واقع وبسایت شخصی بخشی از برند شخصی فرد صاحب وبسایت است.
داشتن سایت شخصی این روزها خیلی ساده است، کافی است که اراده کنید، به میدان بیایید و سفارش دهید تا طراحی سایت شخصی در مدتزمانی کوتاه صورت بگیرد. چیزی که مثل بقیه ارکان وب، وبسایتهای شخصی را متمایز میکند باز هم همان محتواست، وبسایت شخصی با محتوای غنی این امکان را فراهم میکند که آن سایت به سایتهای مرجع در حوزه تخصصی خودش در وب تبدیل شود و صاحب وبسایت نیز بتواند یک برند آبرومند و درست و حسابی برای خودش دستوپا کند.
بنابراین علاوه بر اینکه در طراحی وبسایت شخصی همه مواردی را که در طراحی هر سایت دیگری به کار گرفته میشود را به کار بست و سایتی داشت که از نظر گرافیک، طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری، در کنار سرعت و سهولت دسترسی و … مشکلی نداشته باشد باید در نظر داشت که وبسایت هر قدر هم شیک، مجلسی و باکلاس نیازمند محتواست و تا محتوای خوب در آن ارائه نشود نمیتواند مخاطبی در دنیای شلوغ و متنوع وب برای خودش دستوپا کند.
یکی از آسیبهای جدی وبسایتهای شخصی، تبدیل شدن آن به یک رزومهنامه است که متاسفانه در اکثر وبسایتهای شخصی ایرانی شاهدش هستیم، یک صفحه استاتیک که فقط رزومه و عکسی از صاحب سایت در آن قرار گرفته و نهایتا چند راه تماس که چندان هم به کار نمیآید، در واقع میتوان همه این کاری که در این وبسایتها صورت گرفته را در لینکدین به صورت رایگان هم داشت و اتفاقا از قابلیتهای لینکدین برای گسترش ارتباطات شغلی استفاده کرد.
یک وبسایت شخصی مثل هر وبسایت دیگری که قصد انتشار محتوا دارد باید یک رسانه پویا باشد، حقیقت آن است که در نگاه به وبسایت شخصی باید اینگونه فکر کنید که انگار قرار است رسانهداری کنید، رسانهای که نامش، نام شماست و متعلق به خود خودتان است پس باید نشان دهید که به همان میزان که میگویید خفن هستید! باید با این وبسایت آبروی خودتان را حفظ کنید و حتی ارتقاش دهید، اگر قرار باشد یک مایه آبروریزی حتی به میزان اندک هم باشد همان بهتر که اصلا وجود نداشته باشد!
یکی از بزرگترین مشکلات وبلاگنویسی که در دنیای وبسایتهای شخصی هم وجود دارد، زود یخ کردن تب تند صاحبان وبسایتهاست، معمولا همه در طراحی وبسایت و سر و شکلش در کنار سریعتر رونمایی شدنش عجله دارند اما به محض اینکه چند وقت گذشت این تب تند هم زود یخ میکند و همه چیز تعطیل میشود، از اینجا به بعد با یک سایت مرده روبهرو هستیم که البته صاحبش هم عذاب وجدان دارد که به همین شکل ولش کرده، البته دلش هم نمیآید تعطیلش کند!
کسانی که امروز وبلاگنویسان مشهور وبلاگستان فارسی هستند در موارد بسیاری نویسندههای خیلی خاص و عالی نیستند اما فقط یک خصیصه مشترک دارند و آن هم استمرار در بهروزرسانی وبلاگشان است، زمانی که همه بعد از یکی، دو ماه پست گذاشتن در وبلاگشان را متوقف میکردند و وبلاگشان میمرد اینها مدام پست میگذاشتند و تعاملی مستمر با مخاطبانشان داشتند، همین نیز عامل معروفیتشان شده است. در نظر داشته باشید که اگر قرار نیست بهروز باشید همان بهتر که نباشید!
باید به این مسئله دقت کرد که وبسایت شخصی برای اینکه خودش را به دیگران عرضه کند مثل هر وبسایت دیگری نیازمند توجه گوگل است و گوگل نیز فقط و فقط یک عامل مهم و حساس در نمایش دادن وبسایت به کاربرانش دارد که محتواست. البته باید گفت که کوگل در زمینه وبسایت رسمی شخصی افرادی که نامشان زیاد در این موتور جستوجوگر، جستوجو میشود استثنائاتی قائل است اما باز هم محتوا مهم است.
به هیچ وجه نباید توقع داشت که به محض راهاندازی یک وبسایت، از زمین و آسمان برای دیدن اینکه ببینند شما که هستید و چه میکنید به وبسایت شما هجوم میآورند، جذب مخاطب یک پروسه مستمر و زمانبر است باید هدف، استراتژی و برنامه داشته باشید و در ادامه، کار کنید، کار کنید و کار کنید تا بتوانید کاربران دنیای وب را به وبسایتتان جذب کنید.
اگر دغدغهتان داشتن یک وبسایت شخصی است و اینجا هستید تا یک وبسایت شخصی داشته باشید ما در آژانس تبلیغات و ارتباطات خلاق آذرخش در کنار شما هستیم تا بتوانیم با هم برای شما یک وبسایت آبرومند و مایه افتخار بسازیم، اگر شما هم پایهاید شماره تلفنتان را برای ما بگذارید، بهزودی با شما تماس میگیریم!