طراحی کمپین تبلیغاتی ۳۶۰
اصول طراحی کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ درجه چیست و چگونه کمپین تبلیغاتی ایجاد کنیم؟ اولین بار شاید در دبستان بودیم که ۳۶۰ درجه به گوشمان خورد، همان زمان که با زاویه آشنا شدیم و نقاله میبردیم تا زوایا را اندازهگیری کنیم، معلمهایمان هم اصرار عجیبی به این داشتند که ما حتما زاویهسنجی با نقاله را یاد بگیریم. معلمها معمولا بعد از آنکه انواع زوایا و بهخصوص زاویه ۹۰ درجه را یادمان میدادند شاهسئوال اصلیشان را در امتحان رو میکردند: «یک زاویه ۳۶۰ درجه رسم کنید!» و آن موقع بود که اگر زوایا را خوب یاد گرفته بودیم یک دایره میکشیدیم.
بسیاری از ما بعد از امتحان و شاهسئوال معلم بود که یاد گرفتیم ۳۶۰ درجه یعنی چی؟ تنها چیزی هم که زاویه ۳۶۰ درجه دارد دایره است و زاویه ۳۶۰ درجه همه زوایای دیگر را دربرمیگیرد، از آنجا ۳۶۰ برایمان تبدیل به عددی خاص شد، عددی که هر وقت آن را میشنیدیم متوجه میشدیم که یعنی میخواهد این مفهوم را برساند که همه چیز را دربرمیگیرد و البته که ادعای بزرگی بود!
در دنیای بازاریابی و تبلیغات دیجیتال نیز ۳۶۰ مدتهاست که وجود دارد و بر همین اساس کمپینهای تبلیغاتی ۳۶۰ اجرا میشود. همان طور که از نام آن پیداست در طراحی کمپین تبلیغاتی، طراح تلاش میکند تا از تمامی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات دیجیتال به منظور رسیدن به اهداف کمپین استفاده کند.
معمولا کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ زمانی طراحی میشود که ۳ هدف در میان باشد و در واقع هر زمان که یک کمپین اینچنینی دیدید در جریان باشید که پای یکی از این دلایل در میان است اولین عامل مشخص کردن و یا تغییر جایگاه برند است برای نمونه کمپین تبیلغاتی بیسکویت مادر که تمام تلاش خود را در این سالها کرد تا جا بیندازد که این بیسکویت بهعنوان یک بیسکویت مغذی فقط برای بچهها نیست و تمام سنین میتوانند از آن استفاده کنند.
دومین عامل استفاده از کمپین تبلیغاتی ۳۶۰، استراتژی برند سازی مجدد (rebranding) نمونههای فراوان داخلی و خارجی برای این دلیل میتوان آورد تقریبا تمام برندهای مطرح حتی شده یک بار هم این یکی را تجربه کردهاند و قاعدتا از زمانی که بازاریابی و تبلیغات دیجیتال هم به میدان آمده این توانایی را پیدا کردهاند که با استفاده از ابزارهایی که کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ در اختیارشان قرار میدهد، نفوذ برند جدید و جایگاهش را بهتر از قبل تثبیت کنند و مشتریان وفادار بسازند.
آخرین دلیلی هم که معمولا برندها و کسبوکارها را به سمت طراحی کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ و اجرای آن میبرد بهبود عملکرد محصول و معرفی آن به بازار هدف است، این دلیل معمولا زمانی محلی از اعراب پیدا میکند که قبل از آن گند زده باشید و حالا بخواهید که گندتان را به شکلی رفع و رجوع کنید. تقریبا همه برندهای ایرانی چون معمولا گند زیاد میزنند یک یا چند بار با این هدف از کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ استفاده کردهاند. در این نوع از هدف طراحی کمپین تبلیغاتی، تلاش بر آن است که با اضافه کردن امکانات جدید به محصول و پیشنهاداتی که مشتری را اغوا کند او را راضی به بازگشت کنند یا اینکه مشتری بالقوهای که از خدمات یا محصولات آنها استفاده نکرده اما پیش از هر چیز نام بدشان را شنیده به امتحان کردن آنچه این برند یا کسبوکار تولید میکند ترغیب کنند.
اما شاید سوال این باشد که:
- اگر از همه این ابزارها استفاده نکنیم باز هم میتوان به کمپین ما ۳۶۰ گفت یا نه؟
- در کمپین ۳۶۰ از چه ابزارهایی استفاده میشود؟
اگر میخواهید از ما یک نکته کلیدی در طراحی کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ داشته باشید آن است که کمپینهای تبلیغاتی ۳۶۰ را به صورت مرحله به مرحله اجرا کنید و به دیتایی که از هر مرحله به دست میآید را به خوبی و بادقت تحلیل نمایید.
در نظر داشته باشید که در صورتی که دیتایی که از اجرای مراحل مختلف کمپین به دست میآید را مغفول بگذارید به احتمال زیاد کمپینی شکست خورده خواهید داشت. دیتای به دست آمده در هر مرحله را در حین مرحله و در پایان آن قبل از اجرای مرحله بعد با استفاده از ابزارهای آنالیز مختلفی که در اختیارتان است آنالیز کنید. در نظر داشته باشید که به هیچ وجه از تغییر، بهبود، اصلاح یا حتی تعطیل کردن کمپین در هر کدام از مراحل آن نترسید چرا که ضرر را از هر جا جلویش را بگیرید منفعت است و باعث جلوگیری از هدر رفت زمان و پول میشود. نمونه کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ را در آژانس تبلیغاتی آذرخش می توانید ببینید.
اگر قصد طراحی کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ دارید ما در آژانس تبلیغات و ارتباطات خلاق آذرخش کارمان این است که در مشارکت با شما کمپینهای تبلیغاتی طراحی کنیم و با هم گام در اجرایش بگذاریم همچنین اگر فکر میکنید در این زمینه کمک دیگری از ما ساخته است کافی است که شماره تماس خود را در فرم زیر برای ما وارد کنید و خیلی کم منتظر باشید تا ما با شما تماس بگیریم و ببینیم که چه کمکی از دستمان برمیآید!