عکاسی صنعتی
داشتن دوربین از شما یک عکاس نمیسازد؛ آن هم عکاس صنعتی . عکاسی هم فن است هم هنر، هم علاقه میخواهد و هم سلیقه، هم دانش میخواهد و هم آگاهی. پس اگر دوربین دارید و حتی دوربینتان بسیار حرفهای هم هست، باز نمیتوانید نام خودتان را عکاس به ویژه عکاس صنعتی بگذارید.
عکاسی صنعتی از آن حرفههای تخصصی است که شاید هیچکس در کودکی نگوید من میخواهم عکاس صنعتی شوم و اصلا شاید نمیتوانیم آن را رویایی مانند خلبانشدن و دکتر شدن در نظر بگیریم اما اگر شخصی در مسیر آن گام بردارد، قطعا متوجه میشود که با حرفهای جذاب، جالب و البته درآمدزا روبهرو است. اما عکاسی صنعتی دقیقا چیست و چکار میکند؟
عکاسی صنعتی چیست؟
در عکاسی صنعتی، جناب عکاس به سفارش یک شرکت یا کارخانه دست به عکسبرداری از محصولات مختلف آنها میکند. خب! تا اینجای کار به نظر بسیار ساده میآید اما این همه ماجرا نیست. نورپردازی، شناخت زوایا، کار کردن با دوربینهای حرفهای و موارد دیگری وجود دارد که به هر کسی اجازه نمیدهد لقب عکاس صنعتی را روی خودش بگذارد.
عکاس صنعتی کسی است که به همه ابعاد کار به خوبی تسلط دارد. مثلا میداند که تصاویر در چه نوری خوب از کار درمیآیند، از چه فاصلهای باید از سوژه عکس گرفت، روی کدام بخشهای کار باید زوم کرد و متمرکز شد. شاید بگویید که نورپردازی هم دیگر این حرفها را ندارد. کافی است نور را بتابانی و سوژه را در کنار صفحه و پرده مناسبی بگذاری و تمام!. نه اصلا و ابدا اینطور نیست.
محصولات مختلف دارای ابعاد و سطوح مختلفی هستند که گاهی رفلکس آنها به نور باعث میشود، ساعتها با یک سوژه عکاسی صنعتی درگیر باشید. عکس صنعتی گرفتن تبحر میخواهد و البته حوصله. حوصله برای اینکه زوایای مختلف را امتحان کنید و نهایتا به یک نتیجه ایدئال برسید.
عکاسی صنعتی و ملزوماتش چیست؟
عکاسی صنعتی هم به تکنیک و ذوق نیاز دارد و هم به حوصله و دقت. دقت که مشخصا در هر کاری باعث شکلگیری نتایج عالی میشود اما ماجرای حوصله چیست؟ حوصله و صبر ضمن اینکه باعث میشود تا افراد بتوانند به خوبی از سوژههای صنعتی مختلف عکس بگیرند، در برخورد با کارفرمایان مختلف هم نقش مهمی دارد.
واقعیت این است که شاید عکاسان حرفهای خوششان نیاید اما برخی مشاغل مانند عکاسی چون ملموس هستند، همه فکر میکنند که میتوانند آنها را به سادگی انجام بدهند. این فکر به شدت غلط و اشتباه است؛ به شدت. همین فکر اشتباه باعث میشود تا بسیاری از کارفرمایان در کار عکاسان صنعتی دخالت کنند.
حرفهایها در دنیای عکس صنعتی
حال اگر عکاس محترم از صبر کافی برخوردار نباشد احتمالا صحنه گرفتن عکس صنعتی به صحنهای خونآلود از جروبحث و دعوا بدل خواهد شد. البته دُز خشونت جمله قبلی کمی بالا بود ولی واقعا بروز اختلاف شدید میان کارفرما و عکاس در بعضی موارد بسیار زیاد است.
فقط عکاسان صنعتی حرفهای هستند که میدانند چطور باید از پس این چالشها بربیایند و کار را طوری پیش ببرند که هم اعصاب خودشان خرد نشود و هم کارفرمایان راضی بمانند.
ضرورت عکاسی صنعتی چیست؟
عکاسی صنعتی لازم است؛ خیلی هم لازم است. اصلا و ابدا نباید این کار را تجملات و تشریفات بیهوده دانست. عکاسی صنعتی میتواند به معرفی محصول کمک کند و در تمام چرخه عمر آن همراهیهای لازم را از خود نشان بدهد. پس کسانی که فکر میکنند عکس صنعتی لازم نیست باید نگاهی به اثربخشی تصویر و عناصر بصری داشته باشند و به اضافهکردن عکس به محصولات و برنامههای بازاریابیشان فکر کنند.
این روزها که فضای مجازی از هر چیزی در رشد کسبوکارها مهمتر شده ، نیاز به تولید محتوایی ارزشمند برای ایجاد تمایز هم بیشتر شده است. یعنی اگر نخواهیم خیلی رسمی و عصاقورتداده برایتان بگوییم، این روزها که همه یک پایشان در اینترنت است و یک پایشان در دنیای واقعی، باید به عنوان هر کسبوکاری که در بازار فعالیت میکنید، حواستان به طور شش دانگ به فضای مجازی و سایت و این داستانها هم باشد.
یکی از بهترین نوع محتوایی هم که میتوانید تولید کنید، محتوای تصویری است. یعنی عکس تبلیغاتی، عکس صنعتی و چیزهایی که مخاطب را به خودشان در کسری از ثانیه جلب میکنند.
در آخر
برای سپردن کارهای عکاسی صنعتی خود باید به سراغ حرفهایها بروید. رشد و موفقیت شوخیبردار نیست؛ دوست و دخترخاله و پسرعمو از عهده عکاسی صنعتی کارتان برنمیآیند. پس بهتر است که به دنبال نیروهای حرفهای باشید که هم فن میدانند و هم اخلاق حرفهای دارند. اخلاق حرفهای هم که چیزی ذاتی نیست. با تجربه و بالا و پایین رفتن روی چرخه کار حرفهای است که میتوان به موفقیت رسید و عکاسی حرفهای شد.
یعنی اگر عکس صنعتی میخواهید و به دنبال تبلیغات صنعتی هستید باید کار را به کاردان بسپارید. تعرفه عکاسی تبلیغاتی هم در همکاری با نیروهای باتجربهای که امتحانشان را پس دادهاند، برایتان به صرفهتر تمام میشود. چون حرفهایها دروغ نمیگویند و رقمهای عجیب و غریب به شما نمیدهند. آذرخش از آن تیمهای باتجربهای است که نیروهای خلاقش هم تجربه دارند و هم تکنیک را میدانند. پس برای عکاسی صنعتیتان روی آنها حساب کنید.